Se og behandle kvalitetsavvik
Hvordan se og behandle innsendte kvalitetsavvik i SmartDok?
Hva skjer når et kvalitetsavvik sendes inn?
Tildeling av saksbehandler:
- Kvalitetsavvik tildeles automatisk en saksbehandler basert på firmaets oppsett.
- Saksbehandler varsles via e-post med saksnummer, prosjekt, innsendingstidspunkt og en PDF-kopi av rapporten.
- Gå til HMS/KS eller SmartMEF → Kvalitetsavvik → Oversikt.
- Velg periode og eventuelle filtreringsvalg for å finne aktuell rapport.

Statuser på kvalitetsavvik
- Ubehandlet: Rapporten er ikke redigert etter innsending.
- Åpen: Rapporten er under behandling.
- Lukket: Rapporten er ferdig behandlet og avsluttet.
- Avvist: Rapporten er avvist av saksbehandler.
- Endring av status:
-
- Status endres fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport.

- Status endres fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport.
Behandle kvalitetsavvik
- Trykk på rapporten i oversikten og velg Behandle rapport i sidepanelet for å behandle innsendt kvalitetsavvik.
- Redigering:
- Alle felter unntatt innsenders navn og innsendingstidspunkt kan redigeres.
- Endringer loggføres i hendelsesloggen med detaljer om hva som er endret, hvem som gjorde det og når.
- Endre saksbehandler:
- Saksbehandler kan endres via nedtrekksmenyen i behandlingsvinduet.
- Ny saksbehandler varsles via e-post og finner rapporten under HMS/KS eller SmartMEF → Kvalitetsavvik → Oversikt.
- Legge til tidsfrist:
- Angi en tidsfrist for lukking av avviket i feltet Frist.
- Fristen vises i kolonnen Frist på oversiktssiden. Tallene blir røde når fristen er utløpt.
Bildevedlegg
- Last opp flere bilder eller PDF-filer under behandlingsvinduet i seksjonen Vedlegg.
- Trykk på Last opp vedlegg for å laste opp filer fra datamaskinen.
PDF-eksport og e-postutsending
- Eksport til PDF:
- Klikk på Mer-knappen → Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.

- Klikk på Mer-knappen → Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.
-
- Generert PDF inkluderer detaljer som saksnummer, prosjektnavn og innsendingstidspunkt.
Avslutte og lukke kvalitetsavvik
- Lukke rapport:
- Klikk på Avslutt og lukk rapport i behandlingsvinduet eller sidepanelet for rapporten.
- Gjenåpne rapport:
- Velg Gjenåpne Kvalitetsavvik for å åpne rapporten igjen.

- Rapporten skifter til "Åpen" og kan behandles videre.
- Velg Gjenåpne Kvalitetsavvik for å åpne rapporten igjen.
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.