Rapport for uønsket hendelse (RUH)
  1. Support
  2. HMS/KS
  3. Rapport for uønsket hendelse (RUH)

Se og behandle innsendt RUH

Hvordan se og behandle en innsendt RUH i SmartDok?

Hva skjer når en RUH sendes inn?

Tildeling av saksbehandler:

  • RUH blir automatisk tildelt en saksbehandler basert på firmaets RUH-oppsett.
  • Saksbehandler mottar e-postvarsling med informasjon som saksnummer, prosjekt og innsendingstidspunkt.
Finne innsendt RUH:
  • Gå til HMS/KS eller SmartMEF → RUH → Oversikt.


Statuser på RUH-rapporter

  • Ubehandlet: Ingen endringer er gjort etter innsending.
  • Åpen: Rapporten er under behandling av saksbehandler.
  • Lukket: Rapporten er ferdig behandlet og avsluttet.
  • Avvist: Rapporten er avvist av saksbehandler.

Endring av status

  • Status endres automatisk fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport.

Behandle RUH

Tilgang til behandlingsmodus:

  • Klikk på aktuell rapport → Behandle rapport i menyen på høyre side av skjermen. 



Redigering:
  • Alle felter kan redigeres unntatt innsendernavn og innsendingstidspunkt.
  • Endringer loggføres i rapportens hendelseslogg.

Endre saksbehandler:

  • Saksbehandler kan endres, og ny saksbehandler varsles via e-post
Ekstra felt i behandlingsmodus:
  • Angi kostnader, fravær og korrigerende tiltak.
  • Disse opplysningene finnes i RUH-relaterte samlerapporter under HMS/KS eller SmartMEF → RUH → Rapporter.
Tidsfrist:
  • Legg inn en tidsfrist for lukking av RUH.
  • Tidsfrist vises i oversikten, der tallene blir røde etter utløpt frist.

Posisjon og bildevedlegg

Posisjon:
  • Hvis innsender har angitt posisjon, vises dette i et kart. Hvis ikke, står det "Ikke tilgjengelig".
  • Posisjon kan kun legges inn ved innsending.
Bilder:
  • Se og legg til flere bilder ved behov.
  • PDF-vedlegg kan også inkluderes.
  • Innsender kan legge til flere bilder via appen frem til rapporten er lukket.
Fjerning av vedlegg:
  • Det er ikke mulig å fjerne bilder eller vedlegg fra en innsendt RUH.

PDF-eksport

Eksportere rapport:

  • Klikk på Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.
  • Velg om hendelsesloggen skal inkluderes.

Avslutte og lukke en RUH

Avslutte:

  • Klikk på Avslutt og lukk rapport i behandlingsvinduet, eller ved å klikke på aktuell rapport i oversikten og velge Avslutt og lukk rapport i menyen på høyre side av skjermen. 
  • Status endres til "Lukket", og antall dager mellom innsending og lukking vises i parentes.
  • Du kan også velge Avslutt redigering dersom rapporten ikke er ferdig behandlet. 
Gjenåpne RUH:
  • Klikk på aktuell rapport i oversikten og velg Gjenåpne rapport for å åpne rapporten igjen.
  • Rapporten endrer status til "Åpen" og kan behandles videre.

Tilleggsressurser

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Er det mulig å slette en RUH i SmartDok?
Nei, det er ikke mulig å slette en RUH i SmartDok. Dette er en bevisst funksjon for å sikre sporbar historikk i henhold til HMS-krav og regelverk.

Hva kan gjøres hvis en RUH ikke lenger er relevant?
Hvis en RUH ikke er relevant, kan den avvises i SmartDok. Når en RUH avvises av saksbehandler, får innsenderen beskjed om dette.

Hvem behandler innsendt RUH dersom det ikke er angitt en HMS-ansvarlig på et prosjekt, og prosjektets HMS-ansvarlig er satt som saksbehandler i oppsettet?
Hvis det ikke er registrert en HMS-ansvarlig på prosjektet, vil saksbehandleransvaret automatisk overføres til bedriftens HMS-ansvarlig. 

Kontakt for hjelp

Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.