Rapporter

Generere og administrere fakturagrunnlag i SmartDok

Hvordan generere og administrere fakturagrunnlag i SmartDok?

I SmartDok består fakturagrunnlag av flere faner med ulike funksjoner. Her finner du en forklaring på hvordan du bruker de ulike sidene:

Ny

Her starter du når du skal lage et nytt fakturagrunnlag.

1. Velg periode: Angi fra– og til–dato for å vise alle prosjekter med ufakturerte linjer innenfor perioden.

2. Bruk filter: Du kan filtrere på:

  • Timetyper (f.eks. kun regningsarbeid)
  • Avdeling
  • Prosjekt og underprosjekt
  • Huk av for «Inkluder avsluttede prosjekter» ved behov
3. Hva skal faktureres?
Velg hvilke elementer som skal tas med (avhenger av moduler):
Timer, maskintimer, varer, vareproduksjon, massetransport og rodelister.

Under Avansert kan du tilpasse:

  • Om kun attesterte timer skal med
  • Hent kilde for pris
  • Viderefakturering av tillegg, enhetstillegg eller diett
  • Om kun varer merket som "Faktureres" skal inkluderes
  • Prisvalg for maskintimer (fra prosjekt eller maskin)
4. Opprett kladd: Etter filtrering trykker du «Oppdater». Uønskede linjer kan fjernes før du trykker «Opprett kladd» og går videre til fanen Utkast.

Utkast

Her finner du påbegynte fakturagrunnlag som ennå ikke er fullført. Du kan:

  • Åpne: Fortsett å jobbe med et utkast
  • Fullfør: Marker fakturagrunnlaget som ferdig
  • Slett: Fjerner utkastet og frigir linjene

Inne i utkastet kan du:

  • Legge inn nummer, tittel, referanse og kommentar
  • Redigere pris, antall, tekst og rabatt
  • Legge til egendefinerte linjer
  • Hente inn linjer registrert etter at utkastet ble opprettet
  • Lagre for senere arbeid eller Fullfør for å låse endringer

Ved fullføring kan du:

  • Markere som sendt
  • Generere PDF
  • Velge om sammendrag eller alle linjer skal inkluderes i PDF-en

Arkiv

Her ligger alle ferdigstilte fakturagrunnlag. Du kan:

  • Filtrere på dato, avdeling, prosjekt eller sendt-status
  • Se og laste ned PDF-er enkeltvis
  • Velge flere og bruke «Eksporter valgte» for samleeksport
  • Endre tilbake til kladd hvis du trenger å justere noe

Innstillinger 

Under Innstillinger velger du hvordan fakturalinjene skal se ut.

  • Aktiver kolonne for underprosjekt
  • Bestem innholdet i fakturalinjene per modul (timer, maskin, varer m.m.)
  • Du kan også angi om lønnsart eller annen informasjon skal vises i f.eks. timer-feltet
  • Tilgjengelige valg avhenger av hvilke moduler dere har aktivert

Her kan du altså tilpasse fakturavisningen etter firmaets behov.

Kontakt for hjelp

Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.