Se og behandle innsendt RUH
Hvordan se og behandle en innsendt RUH i SmartDok?
Hva skjer når en RUH sendes inn?
Tildeling av saksbehandler:
- RUH blir automatisk tildelt en saksbehandler basert på firmaets RUH-oppsett.
 - Saksbehandler mottar e-postvarsling med informasjon som saksnummer, prosjekt og innsendingstidspunkt.
 
- Gå til HMS/KS eller SmartMEF → RUH → Oversikt.
 

Statuser på RUH-rapporter
- Ubehandlet: Ingen endringer er gjort etter innsending.
 - Åpen: Rapporten er under behandling av saksbehandler.
 - Lukket: Rapporten er ferdig behandlet og avsluttet.
 - Avvist: Rapporten er avvist av saksbehandler.
 
Endring av status
- Status endres automatisk fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport.
 
Behandle RUH
Tilgang til behandlingsmodus:
- Klikk på aktuell rapport → Behandle rapport i menyen på høyre side av skjermen.
 

Redigering:
- Alle felter kan redigeres unntatt innsendernavn og innsendingstidspunkt.
 - Endringer loggføres i rapportens hendelseslogg.
 
Endre saksbehandler:
- Saksbehandler kan endres, og ny saksbehandler varsles via e-post
 
- Angi kostnader, fravær og korrigerende tiltak.
 - Disse opplysningene finnes i RUH-relaterte samlerapporter under HMS/KS eller SmartMEF → RUH → Rapporter.
 
- Legg inn en tidsfrist for lukking av RUH.
 - Tidsfrist vises i oversikten, der tallene blir røde etter utløpt frist.
 
Posisjon og bildevedlegg
Posisjon:- Hvis innsender har angitt posisjon, vises dette i et kart. Hvis ikke, står det "Ikke tilgjengelig".
 - Posisjon kan kun legges inn ved innsending.
 
- Se og legg til flere bilder ved behov.
 - PDF-vedlegg kan også inkluderes.
 - Innsender kan legge til flere bilder via appen frem til rapporten er lukket.
 
- Det er ikke mulig å fjerne bilder eller vedlegg fra en innsendt RUH.
 
PDF-eksport
Eksportere rapport:
- Klikk på Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.
 - Velg om hendelsesloggen skal inkluderes.
 
Avslutte og lukke en RUH
Avslutte:
- Klikk på Avslutt og lukk rapport i behandlingsvinduet, eller ved å klikke på aktuell rapport i oversikten og velge Avslutt og lukk rapport i menyen på høyre side av skjermen.
 - Status endres til "Lukket", og antall dager mellom innsending og lukking vises i parentes.
 - Du kan også velge Avslutt redigering dersom rapporten ikke er ferdig behandlet.
 
- Klikk på aktuell rapport i oversikten og velg Gjenåpne rapport for å åpne rapporten igjen.
 - Rapporten endrer status til "Åpen" og kan behandles videre.
 
Tilleggsressurser
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
Er det mulig å slette en RUH i SmartDok?
Nei, det er ikke mulig å slette en RUH i SmartDok. Dette er en bevisst funksjon for å sikre sporbar historikk i henhold til HMS-krav og regelverk.
Hva kan gjøres hvis en RUH ikke lenger er relevant?
Hvis en RUH ikke er relevant, kan den avvises i SmartDok. Når en RUH avvises av saksbehandler, får innsenderen beskjed om dette.
Hvem behandler innsendt RUH dersom det ikke er angitt en HMS-ansvarlig på et prosjekt, og prosjektets HMS-ansvarlig er satt som saksbehandler i oppsettet?
Hvis det ikke er registrert en HMS-ansvarlig på prosjektet, vil saksbehandleransvaret automatisk overføres til bedriftens HMS-ansvarlig. 
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon 
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.