Lønnsarter

Standardpris og prosjektspesifikke priser for lønnsarter og tillegg

Hvordan sette standardpris og prosjektspesifikke priser på lønnsarter og tillegg?

I SmartDok kan du angi en standardpris mot kunde for hver lønnsart eller tillegg, og samtidig sette en prosjektspesifikk pris om nødvendig.

Sette standardpris ved opprettelse av ny lønnsart eller tillegg

  1. Gå til Firmainnstillinger → Lønnsarter.

  2. Gå til fanen Lønnsarter eller Tillegg, basert på hvilken du skal opprette.  
  3. Klikk på pluss-symbolet +Ny lønnsart eller +Ny tillegg for å legge til en ny.

  4. Fyll ut informasjon og detaljer.

  5. Angi standardpris i feltene Pris mot kunde og Internkostnad.

  6. Klikk Lagre for å opprette lønnsarten eller tillegget.

Endre priser for eksisterende lønnsart eller tillegg

  1. Gå til Firmainnstillinger → Lønnsarter.

  2. Gå til fanen Lønnsarter eller Tillegg, basert på hvilken du skal redigere.  
  3. Klikk på den aktuelle lønnsarten eller tillegget slik at sidepanelet åpner seg til høyre.

  4. Legg inn ny Pris mot kunde og Internkostnad.

  5. Klikk Lagre for å bekrefte endringen.

Definere standardpris i priskatalogen

  1. Gå til Priskatalog i hovedmenyen.

  2. Velg kolonnen Lønnsarter eller Tillegg.

  3. Trykk på ønsket lønnsart eller tillegg, eller huk av flere hvis samme pris skal settes.

  4. Legg inn ønsket standardpris i sidepanelet til høyre.

  5. Trykk Lagre.

Definere prosjektspesifikk pris

  1. Gå til Prosjekter/Kunder → Prosjekter.

  2. Klikk på prosjektet du ønsker å redigere.

  3. Velg fanen Prosjektpris.

  4. Gå til kolonnen Lønnsarter eller Tillegg.

  5. Trykk på ønsket post, eller huk av flere for å sette samme pris.

  6. Legg inn ønsket prosjektpris i sidepanelet til høyre.

  7. Klikk Lagre for å bekrefte prisene.

Viktig informasjon

  • Det er kun administratorer som har tilgang til å endre priser på lønnsarter og tillegg. 

Hvordan hentes priser i fakturagrunnlaget?

  • Fakturagrunnlaget henter alltid priser fra prosjektpris dersom dette finnes.

  • Dersom det ikke er satt en prosjektpris, brukes i stedet standardprisen fra priskatalogen eller lønnsarten/tilleggets detaljer.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Kan jeg sette ulike priser for én lønnsart eller ett tillegg på forskjellige prosjekter?
Ja, du kan definere ulike prosjektspesifikke priser for samme lønnsart eller tillegg.

Hva er forskjellen på standardpris og prosjektpris?

  • Standardpris legges inn i priskatalogen. Denne gjelder for alle prosjekter.

  • Prosjektpris defineres på et spesifikt prosjekt og overstyrer standardprisen.

Hva skjer hvis jeg ikke legger inn en prosjektpris?
Da vil systemet automatisk bruke standardprisen fra priskatalogen.

Kan jeg sette samme pris på flere lønnsarter eller tillegg samtidig?
Ja. Huk av flere i priskatalogen eller prosjektpriser, og legg inn ønsket pris i sidepanelet.

Kan jeg ha forskjellige priser på samme lønnsart eller tillegg i ulike prosjekter?
Ja. Prosjektpriser gjør det mulig å tilpasse pris per prosjekt, selv om standardprisen er den samme.

Tilleggsressurser: 

  • Se denne artikkelen for hvordan du kan sette standardpriser i Priskatalogen. 
  • Les mer om fakturagrunnlag HER
  • Les mer om prosjektpriser HER

Kontakt for hjelp

Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.