Planlegging i Ressursplanlegger 2.0
Hvordan planlegge for ressurser i Ressursplanlegger 2.0?
I Ressursplanlegger 2.0 kan du enkelt planlegge for både ansatte og maskiner ved å markere ønsket periode og legge inn informasjon som prosjekt, tidspunkt og kommentar.
Slik oppretter du en plan for brukere i Ressursplanlegger 2.0:
-
Gå til: Ressursplanlegger → Ressursplanlegger 2.0
-
Marker ønsket periode:
-
Klikk på en blokk på linjen til ønsket ressurs
-
Eller klikk og dra over flere dager for lengre periode
-
Hold inne Ctrl for å velge flere separate dager
-
-
Fyll ut planleggingsinformasjon i vinduet som åpner seg:

-
Periode – legg til flere perioder i samme plan ved å klikke på tre prikker → Legg til
-
Prosjekt/underprosjekt – velg også farge på prosjektet. Ved planlegging av fravær og bruk av fraværsprosjekt vises dette automatisk med rød farge. Denne fargen er fastsatt og kan ikke endres.
-
Tidspunkt (fra–til)
-
Kommentar – vises for hver dag i arbeidsplanen
-
Skiftplanlegging – klikk Vis skiftkalender hvis aktuelt
-
Koble til flere ressurser (brukere eller maskiner)
-
Planen kopieres til alle valgte ressurser
-
Varsel vises hvis ressurs allerede har en plan
-
Kun tilgjengelige ressurser vises i listen
-
-
-
Flere prosjekter på samme dag?
Bruk funksjonen + Utvid plan for å dele opp dagen:-
Legg inn flere prosjektblokker per dag (f.eks. 3–4)
-
Unngå overlapp i tidsperiodene
-
- Send varsel til bruker
Når planen er klar, kan du velge om du ønsker å sende informasjonen til brukeren på e-post eller tekstmelding.
Med disse stegene får du en oversiktlig og tilpasset planlegging for hele teamet.
Slette en planlegging i Ressursplanlegger 2.0
-
Gå til Ressursplanlegger → Ressursplanlegger 2.0.
-
Klikk på planleggingen du ønsker å slette for å åpne planleggingsvinduet.

-
Trykk på den røde Slett-knappen.
-
Planleggingen blir nå fjernet både fra Planleggeren og fra brukerens arbeidsplan.
Merk: Alle brukere med tilgang til å gjøre endringer og planlegge for ressurser kan slette en planlegging i Ressursplanleggeren.
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
Hvordan planlegge fravær og ferie i Ressursplanlegger 2.0?
Du kan planlegge både fravær og ferie ved å bruke dedikerte fraværsprosjekter i Ressursplanlegger 2.0. I tillegg synkroniseres registrert fravær automatisk inn i planleggeren, slik at du får en fullstendig oversikt over ressursenes tilgjengelighet.
Er det mulig å bruke ulike farger for underprosjekter i Ressursplanleggeren?
Nei, det er ikke mulig. Underprosjektene arver automatisk fargen som er satt på hovedprosjektet i Ressursplanleggeren.
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.