Hva er Ordreoversikt og hvordan fungerer den?
Ordreoversikt er en del av Ordrer-modulen i SmartDok og gir en samlet visning over alle opprettede ordrer på firmakontoen. Her kan du søke, filtrere, se detaljer og tilpasse visningen etter behov.
Hvor finner jeg opprettede ordre?
- Gå til Ordrer-modul → Ordreoversikt.
Her finner du en oversikt over alle opprettede ordrer på firmakontoen.
- Trykk på +Opprett ordre for å opprette ordre (les mer om hvordan HER).
Søk og filtrer i ordreoversikten
Bruk Søkefeltet for å finne spesifikke ordrer. Du kan filtrere visningen basert på:
- Kunde
- Ordretype
- Opprettet av
Tilpass visningen (Vis/skjul kolonner):
- Klikk på Mer-knappen oppe til høyre.
- Velg Vis eller skjul kolonner og huk av eller fjern de kolonnene du ønsker å vise.
Lagre oppsett (Tilpasset visning):
- Trykk på Lagrede oppsett.
- Klikk + Lagre gjeldende oppsett for å lagre visningen.
- Lagrede oppsett kan hentes frem igjen senere.

Se detaljer på Ordrer
- Finn ønsket ordre ved å søke eller bruke filter.
- Klikk på ordren for å åpne sidepanelet til høyre.
- I sidepanelet kan du se og redigere:
-
-
Navn og ordrenummer
-
Ordretype og frist
-
Mottakere
- Tilgangskontroll: Hvem som har tilgang til å redigere ordren (Bas og prosjektadministratorer). Administratorer har tilgang på alle ordre.
-
Kommentarer og eksterne referanser
- Posisjon/lokasjon: Kan brukes som informasjon til Google Maps og veiviser direkte fra appen.
-
Kundeinformasjon
-
Ordrelogg
-
Flere handlinger:
Klikk på Mer-knappen i sidepanelet for å:
-
Gå til Detaljer for utfyllende informasjon, inkludert innsendte data (avvik, skjema, endringer, vareforbruk, transport m.m.).
-
Trykke Se timer for å vise registrerte timer mot ordren.
-
Bruke to piler-ikonet for å utvide sidepanelet til fullskjerm.
Forklaring av ordrestatus
Ledig: Ordren er opprettet, men ikke akseptert av mottaker. Når den aksepteres, endrer status seg til Under arbeid.
Under arbeid: Mottaker har akseptert ordren. Registrering og arbeid pågår.
Ferdig: Brukes for å “parkere” ordren. Den forsvinner for brukere, men er fortsatt tilgjengelig for Administrator (og eventuelt Bas/Prosjektadministratorer med tilgang) for videre behandling, fakturering eller administrasjon.
Avsluttet: Ordren er fullført. Det er ikke mulig å registrere mer data, og ordren fjernes fra aktive lister.
Eksportere oversikt over ordrer
-
Oversikten kan eksporteres til PDF eller Excel.
-
Gå til Mer → Fileksport → Eksporter til PDF eller Excel.
Tilgang til Ordrer-modulen
Ordrer er en grunnmodul i SmartDok og er tilgjengelig for alle firmaer med aktiv konto – ingen ekstra aktivering kreves.
-
Administratorer: Full tilgang til alle funksjoner og ordrer.
-
Prosjektadministratorer: Kan se og opprette ordrer. Kan redigere ordrer de har fått tilgang til via tilgangskontroll.
-
Bas: Kan se og opprette ordrer. Kan redigere ordrer de har fått tilgang til via tilgangskontroll.
-
Brukere: Kan se og registrere data på ordrer de er lagt til som arbeidere på.
Tilleggsressurser
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.