Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Overtid og tillegg i SmartDok

Informasjon om tillegg og enhetstillegg

Dersom dine ansatte skal få mulighet til å registrere overtid og andre tillegg som kan påvirke lønnen deres, må du som administrator opprette tillegg.

Vær obs på at det er to måter å legge inn tillegg på i SmartDok, men vi anbefaler stort sett den som heter for enhetstillegg. Forskjell på tillegg og enhetstillegg kan du lese under.

Tillegg

Tillegg brukes når en ansatt skal få en ekstra kompensasjon per time, uavhengig av tidspunkt eller arbeidsoppgave – for eksempel et bastillegg eller andre faste tillegg som skal gjelde for hele arbeidsdagen.

Dersom det kun er noen timer i løpet av dagen som skal ha ekstra lønn, må den ansatte sende flere timeregistreringer:

  • én registrering med ordinær timelønn

  • og én registrering med lønnskode som inkluderer tillegg

Dette skyldes hvordan systemet i SmartDok er bygget opp – hvert tillegg må knyttes til én spesifikk timeregistrering.
Dermed kan man ikke føre både ordinære timer og timer med tillegg i samme registrering.

Enhetstillegg

Enhetstillegg er den mest brukte tilleggstypen i SmartDok.
Denne brukes når ansatte skal føre tillegg som gjelder et visst antall timer innenfor én og samme timeregistrering – for eksempel:

  • Overtidstillegg (50 % eller 100 %)

  • Smusstillegg

  • Helgevakt eller andre spesielle tillegg

Med enhetstillegg kan den ansatte angi antall timer tillegg direkte i registreringen.
Dette betyr at man ikke trenger å splitte opp timeregistreringen selv om bare deler av arbeidsdagen skal ha tillegg – systemet håndterer dette automatisk innenfor samme registrering.

Eksempel på timeføring med tillegg og enhetstillegg

I dette tilfellet blir det som følgende registrert på en ansatt:

  • 11 timer med timelønn
  • 11 timer med bastillegg
  • 3 timer med overtidstillegg 50%

forskjellen på enhetstillegg og tillegg

Tilleggsressurser

  • Denne artikkelen forklarer hvordan man i praksis oppretter tillegg,

Kontakt for hjelp

Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.