- Support
- Lønn og regnskap
- Typiske feilmeldinger ved fileksport
Feilmeldingen "Feil antall lesbare kolonner" ved import av lønnsfil i Visma Lønn
Hva er årsaken til feilmeldingen "Feil antall lesbare kolonner" når du skal importere lønnsfil fra SmartDok i Visma Lønn?
Denne feilmeldingen kommer stor sett alltid av at filen har vært åpnet, før man importerer den i Visma.
Excel omformaterer en del kolonner, og Visma klarer derfor ikke å lese filen på riktig måte.
Vi anbefaler at dere henter ut en ny eksportfil fra SmartDok:
- Gå til Timer --> Godkjenn timer, og velg "Eksporter timer" i den horisontale menyen.
- Velg perioden du skal ha ut timer for, og kryss av på "Inkluder tidligere eksporterte timer".
- Trykk "Oppdater", og scroll deg deretter helt ned på siden, under alle de ulike knappene til lønnssystemene, og kontroller at det er de riktige registreringene som ligger der.
- Scroll deg deretter opp igjen og trykk på knappen "Visma lønn". Når filen er lastet ned på nytt, importerer du den nye filen i Visma - uten å åpne den først.
For ytterlige spørsmål kan du sende inn sak til vår supportavdeling eller ringe 90 40 33 33.