Hvordan opprette fakturagrunnlag i Fakturagrunnlag 2.0 ?
Fakturagrunnlag 1.0 er den tidligere versjonen av Fakturagrunnlag i SmartDok, mens Fakturagrunnlag 2.0 er den nyeste utgaven.
Denne artikkelen veileder hvordan man generer en rapport i Fakturagrunnlag 2.0.
Hva er et fakturagrunnlag?
Et fakturagrunnlag samler opp alle registreringer som skal faktureres til kunden. Dette kan være timer, maskintimer, vareforbruk eller andre tillegg. Når fakturagrunnlaget er opprettet og fullført, kan det eksporteres som PDF og sendes videre til aktuelle parter.
Fremgangsmåte
-
Gå til Rapporter → Fakturagrunnlag.
- Klikk på lenken nederst på siden for å gå til ny fakturagrunnlagsside (Fakturagrunnlag 2.0).
- Gå til fanen Fakturerbare linjer.
-
Bruk filtreringsalternativene for å finne fakturerbare linjer:
-
Periode
-
Kunde
-
Prosjekt (obligatorisk)
-
Underprosjekt
-
Avdeling
-
-
Velg hvilke elementer som skal faktureres i feltet Hva faktureres (avhenger av moduler):
-
Timer
- Velg å kun vise attesterte arbeidstimer og maskintimer
- Velg om pris skal hentes fra lønnsart, prosjekt eller aktivitet
-
Tillegg
- Velg hvilke type tillegg du ønsker å hente ut: Lønnsart, Tillegg, Enhetstillegg, Diett
-
Maskintimer
- Velg å kun vise attesterte arbeidstimer og maskintimer
- Velg om pris skal hentes fra lønnsart eller prosjekt
-
-
-
Vareproduksjon
- Vareforbruk
-
Transport
Velg hvilken type transport som skal hentes ut:- Transport - Kilometer
- Transport - Forsinkelse
- Transport - Arbeidstid
-
Leverandørfaktura
-
Grupper leverandørfakturalinjer
Enten på prosjekt eller på prosjekt og underprosjekt
-
4. Alle fakturerbare linjer vises nå i oversikten. Huk av postene som skal inkluderes.
-
-
5. Trykk + Fakturagrunnlag.
Redigering av fakturagrunnlag
Når et fakturagrunnlag opprettes, lages det først som et utkast. Dette kan redigeres før det fullføres.
-
Fyll inn detaljer i toppen av fakturagrunnlaget:
-
Tittel
-
Nummer
-
Kommentar
- Deres referanse
-
Vår referanse
-
Merk faktura med
-
-
Rediger linjer nederst i oversikten:
-
Navn på post
-
Pris, minstepris, startpris
-
Antall og enhet
-
Rabatt
-
-
Endringer i fakturalinjer kan gjøres på to måter:
-
Direkte i linjene – fyll inn ønskede verdier i hvert felt.
-
Flere linjer samtidig – huk av de aktuelle linjene og bruk sidepanelet til høyre for å legge inn felles informasjon. (Her kan du også slette valgte linjer.)
-
- Du kan også legge inn egendefinerte linjer ved å trykke på knappen +Egendefinert linje, eller hente inn linjer registrert etter at utkastet ble opprettet ved å trykke +Fakturerbare linjer.
-
Trykk Lagre når endringene er gjort.
Fullføring av faktura
-
Når utkastet er klart, trykk Forhåndsvis for å se hvordan fakturaen vil se ut.
-
Trykk Fullfør faktura.
-
Du kan nå velge å eksportere til PDF. Her har du flere valg:
-
-
Inkluder sammendrag, fakturalinjer, rabatt, påslag, minstepriskolonnen, startpriskolonnen eller kommentarer.
-
Velg ønsket språk: norsk, svensk eller engelsk.
4. Trykk Fullfør faktura.
-
-
5. PDF-en lastes ned, og fakturagrunnlaget blir låst for videre redigering.
-
Viktig informasjon
Dersom utkastet skal jobbes med over en lengre periode, kan du gå tilbake til Oversikten ved å trykke på knappen ←Oversikt.
-
Utkast lagres automatisk.
-
Du finner det igjen ved å velge Status: Utkast på oversiktssiden.
Tilleggsressurser
- Oversikt over opprettede fakturagrunnlag i Fakturagrunnlag 2.0
- Innstillinger i Fakturagrunnlag 2.0
- Hjelpevideo: Det nye fakturagrunnlaget i SmartDok
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.