Fakturagrunnlag 2.0

Opprette fakturagrunnlag i Fakturagrunnlag 2.0

Hvordan opprette fakturagrunnlag i Fakturagrunnlag 2.0 ?

Fakturagrunnlag 1.0 er den tidligere versjonen av Fakturagrunnlag i SmartDok, mens Fakturagrunnlag 2.0 er den nyeste utgaven. 

Denne artikkelen veileder hvordan man generer en rapport i Fakturagrunnlag 2.0.

Hva er et fakturagrunnlag? 

Et fakturagrunnlag samler opp alle registreringer som skal faktureres til kunden. Dette kan være timer, maskintimer, vareforbruk eller andre tillegg. Når fakturagrunnlaget er opprettet og fullført, kan det eksporteres som PDF og sendes videre til aktuelle parter.

Fremgangsmåte

  1. Gå til Rapporter → Fakturagrunnlag.

  2. Klikk på lenken nederst på siden for å gå til ny fakturagrunnlagsside (Fakturagrunnlag 2.0). 
  3. Gå til fanen Fakturerbare linjer.
  4. Bruk filtreringsalternativene for å finne fakturerbare linjer:

    • Periode

    • Kunde

    • Prosjekt (obligatorisk) 

    • Underprosjekt

    • Avdeling


  5. Velg hvilke elementer som skal faktureres i feltet Hva faktureres (avhenger av moduler):

    • Timer

      • Velg å kun vise attesterte arbeidstimer og maskintimer
      • Velg om pris skal hentes fra lønnsart, prosjekt eller aktivitet
    • Tillegg

      • Velg hvilke type tillegg du ønsker å hente ut: Lønnsart, Tillegg, Enhetstillegg, Diett
    • Maskintimer

      • Velg å kun vise attesterte arbeidstimer og maskintimer
      • Velg om pris skal hentes fra lønnsart eller prosjekt
      • Vareproduksjon

      • Vareforbruk
      • Transport

        Velg hvilken type transport som skal hentes ut: 
        • Transport - Kilometer
        • Transport - Forsinkelse
        • Transport - Arbeidstid
      • Leverandørfaktura

        • Grupper leverandørfakturalinjer

          Enten på prosjekt eller på prosjekt og underprosjekt

      4. Alle fakturerbare linjer vises nå i oversikten. Huk av postene som skal inkluderes.

    1. 5. Trykk + Fakturagrunnlag.


    Kobling mot prosjektpriser og priskatalog

    I Fakturagrunnlag 2.0 hentes priser automatisk fra prosjektpriser dersom disse er satt opp på prosjektet.

    • Hvis det ikke finnes prosjektpriser, vil systemet bruke standardprisene fra priskatalogen.

    • Det betyr at du kun trenger å registrere prosjektspesifikke priser når prosjektet har andre priser enn standard.

    Dette gir en mer presis og automatisert prosess, og reduserer behovet for manuelle justeringer.

    Redigering av fakturagrunnlag

    Når et fakturagrunnlag opprettes, lages det først som et utkast. Dette kan redigeres før det fullføres.

    1. Fyll inn detaljer i toppen av fakturagrunnlaget:

      • Tittel

      • Nummer

      • Kommentar

      • Deres referanse
      • Vår referanse

      • Merk faktura med

    2. Rediger linjer nederst i oversikten:

      • Navn på post

      • Pris, minstepris, startpris

      • Antall og enhet

      • Rabatt

    3. Endringer i fakturalinjer kan gjøres på to måter:

      • Direkte i linjene – fyll inn ønskede verdier i hvert felt.

      • Flere linjer samtidig – huk av de aktuelle linjene og bruk sidepanelet til høyre for å legge inn felles informasjon. (Her kan du også slette valgte linjer.)

    4. Du kan også legge inn egendefinerte linjer ved å trykke på knappen +Egendefinert linje, eller hente inn linjer registrert etter at utkastet ble opprettet ved å trykke +Fakturerbare linjer. 
    5. Trykk Lagre når endringene er gjort.

    Fullføring av faktura

    1. Når utkastet er klart, trykk Forhåndsvis for å se hvordan fakturaen vil se ut.

    2. Trykk Fullfør faktura.

    3. Du kan nå velge å eksportere til PDF. Her har du flere valg:

        • Inkluder sammendrag, fakturalinjer, rabatt, påslag, minstepriskolonnen, startpriskolonnen eller kommentarer.

        • Velg ønsket språk: norsk, svensk eller engelsk.

        4. Trykk Fullfør faktura.

      1. 5. PDF-en lastes ned, og fakturagrunnlaget blir låst for videre redigering.

      Viktig informasjon

      Dersom utkastet skal jobbes med over en lengre periode, kan du gå tilbake til Oversikten ved å trykke på knappen ←Oversikt.

      • Utkast lagres automatisk.

      • Du finner det igjen ved å velge Status: Utkast på oversiktssiden.

      Ofte stilte spørsmål (FAQ) 

      Kan jeg legge til nye linjer etter at fakturagrunnlaget er opprettet?
      Ja. Du kan bruke knappen + Fakturerbare linjer for å hente inn registreringer som er ført etter at utkastet ble laget.

      Kan jeg lage egne linjer som ikke er basert på registreringer?
      Ja. Trykk på + Egendefinert linje for å opprette manuelle linjer, for eksempel spesialavtaler eller tilleggsytelser.

      Hva skjer hvis jeg endrer prosjektpris etter at et fakturagrunnlag er opprettet?
      Endringer i prosjektpris påvirker ikke fakturagrunnlag som allerede er opprettet. Prisene i disse forblir uendret. Nye fakturagrunnlag vil bruke de oppdaterte prisene.

      Kan jeg redigere pris direkte i fakturagrunnlaget selv om prosjektpriser er satt?
      Ja. Prosjektpris er utgangspunktet, men du kan overstyre prisen manuelt i utkastet før du fullfører fakturaen.

      Hvordan endrer jeg rekkefølgen på fakturalinjer i Fakturagrunnlag 2.0?
      Det er ikke mulig å endre rekkefølgen på fakturalinjer i Fakturagrunnlag 2.0. Hvis dette er noe dere savner i Fakturagrunnlag 2.0, send det inn som innspill til utviklingsavdelingen på vår Product Board-side

      Tilleggsressurser

      Kontakt for hjelp

      Support
      Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

      Salg
      Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

      Telefon
      Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.