Endringsmeldinger/tilleggsarbeid
  1. Support
  2. Endring / tillegg
  3. Endringsmeldinger/tilleggsarbeid

Behandle innsendt rapport for endringsmelding/tilleggsarbeid

Hvordan behandle innsendt rapport for endringsmelding/tilleggsarbeid?

Når en rapport er sendt inn i modulen Endring/Tillegg, kan den behandles direkte i systemet av saksbehandler/bruker med tilstrekkelige rettigheter.

Endringer i status og redigerbare felt

Så snart du gjør en endring i en rapport med status Ubehandlet, vil status automatisk oppdateres til Åpen. Alle felter i rapporten kan redigeres med unntak av innsenderinformasjonen.

Ved hver endring av status vil feltet Kommentar til statusendring vises. Dette feltet er valgfritt, men eventuelle kommentarer blir loggført og synlige i rapportens endringshistorikk. Feltet vises kun når det faktisk skjer en statusendring.

Slik behandler du en innsendt rapport

  1. Gå til hovedmenyen → Endring/Tillegg-modulen.

  2. Bruk oversikten for å finne ønsket rapport (endringsmelding eller tilleggsarbeid).

  3. Klikk på linjen til rapporten. Et sidepanel åpner seg på høyre side av skjermen.

  4. Øverst i sidepanelet kan du endre behandlingsstatus til en av følgende:

    • Åpen

    • Sendt til kunde

    • Delvis godkjent

    • Godkjent

    • Ikke godkjent

    • Avvist

  5. Rediger eventuelle felt i Detaljer. Gå deretter til seksjonen Behandling og fyll ut relevante felter:

    • Tittel

    • Beskrivelse

    • Varsel om fristforlengelse
      • Fristforlengelse (i antall dager)
      • Begrunnelse for kravet
  • Varsel om vederlagsjustering
    • Kategorier for vederlagsjustering

    • Beløp som kreves for vederlagsjustering

    • Kategorier som vederlagskravet gjelder

6. Klikk Lagre for å oppdatere og lagre rapporten.

Endringslogg og historikk

Alle endringer og kommentarer i forbindelse med rapporten blir registrert automatisk i en logg. Loggen viser:

  • Tidspunkt og dato

  • Hvilken bruker som har gjort endringer

  • Hvilke endringer som er gjort

Slik endrer du prosjekt på en rapport

Du kan når som helst flytte en rapport til et annet prosjekt eller underprosjekt:

  • Rapporten får nytt ID-nummer basert på det nye prosjektet.

  • Saksbehandler oppdateres automatisk basert på e-post registrert i det nye prosjektet.

  • Dersom ingen prosjektleder er definert, tildeles reservesaksbehandler.

  • Hvis heller ikke backup er angitt, forblir feltet tomt.

Viktig: Når rapporten flyttes, endres status automatisk til Arkivert – dette låser rapporten. Arkiverte rapporter kan kun eksporteres til PDF og kan ikke redigeres.

Eksport av innsendt rapport til PDF

  1. Gå til Endring/tillegg-modulen.

  2. Finn ønsket rapport av endringsmelding eller tilleggsarbeid.

  3. Klikk på den slik at sidepanelet åpner seg på høyre side av skjermen.

    Dersom du ønsker å eksportere flere endringsmeldinger eller tilleggsarbeid, huk av de aktuelle rapportene. 

  4. Klikk på Mer-knappen og Eksporter til PDF (med eller uten historikk).

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Hva skjer hvis prosjektet ikke har en definert prosjektleder?
Da tildeles rapporten til definert reservesaksbehandler (hvis satt opp i firmainnstillinger).

Kan jeg redigere en innsendt rapport?
Ja, alle felt unntatt innsenderen kan redigeres – så lenge rapporten ikke er arkivert.

Hva skjer hvis jeg flytter rapporten til et nytt prosjekt?
Rapporten får nytt ID og status Arkivert – og kan ikke endres videre.

Tilleggsressurser

Kontakt for hjelp

Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.

Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.

Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.