Planlegging i Ressursplanlegger 2.0
Hvordan planlegge for ressurser i Ressursplanlegger 2.0?
I Ressursplanlegger 2.0 kan du enkelt planlegge for både ansatte og maskiner ved å markere ønsket periode og legge inn informasjon som prosjekt, tidspunkt og kommentar.
Slik oppretter du en plan for brukere i Ressursplanlegger 2.0:
- 
Gå til: Ressursplanlegger → Ressursplanlegger 2.0
 - 
Marker ønsket periode:
- 
Klikk på en blokk på linjen til ønsket ressurs
 - 
Eller klikk og dra over flere dager for lengre periode
 - 
Hold inne Ctrl for å velge flere separate dager
 
 - 
 - 
Fyll ut planleggingsinformasjon i vinduet som åpner seg:

- 
Periode – legg til flere perioder i samme plan ved å klikke på tre prikker → Legg til
 - 
Prosjekt/underprosjekt – velg også farge på prosjektet. Ved planlegging av fravær og bruk av fraværsprosjekt vises dette automatisk med rød farge. Denne fargen er fastsatt og kan ikke endres.
 - 
Tidspunkt (fra–til)
 - 
Kommentar – vises for hver dag i arbeidsplanen
 - 
Skiftplanlegging – klikk Vis skiftkalender hvis aktuelt
 - 
Koble til flere ressurser (brukere eller maskiner)
- 
Planen kopieres til alle valgte ressurser
 - 
Varsel vises hvis ressurs allerede har en plan
 - 
Kun tilgjengelige ressurser vises i listen
 
 - 
 
 - 
 - 
Flere prosjekter på samme dag?
Bruk funksjonen + Utvid plan for å dele opp dagen:- 
Legg inn flere prosjektblokker per dag (f.eks. 3–4)
 - 
Unngå overlapp i tidsperiodene
 
 - 
 - Send varsel til bruker
Når planen er klar, kan du velge om du ønsker å sende informasjonen til brukeren på e-post eller tekstmelding. 
Med disse stegene får du en oversiktlig og tilpasset planlegging for hele teamet.
Slette en planlegging i Ressursplanlegger 2.0
- 
Gå til Ressursplanlegger → Ressursplanlegger 2.0.
 - 
Klikk på planleggingen du ønsker å slette for å åpne planleggingsvinduet.

 - 
Trykk på den røde Slett-knappen.
 - 
Planleggingen blir nå fjernet både fra Planleggeren og fra brukerens arbeidsplan.
 
Merk: Alle brukere med tilgang til å gjøre endringer og planlegge for ressurser kan slette en planlegging i Ressursplanleggeren.
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
Hvordan planlegge fravær og ferie i Ressursplanlegger 2.0?
Du kan planlegge både fravær og ferie ved å bruke dedikerte fraværsprosjekter i Ressursplanlegger 2.0. I tillegg synkroniseres registrert fravær automatisk inn i planleggeren, slik at du får en fullstendig oversikt over ressursenes tilgjengelighet.
Er det mulig å bruke ulike farger for underprosjekter i Ressursplanleggeren?
Nei, det er ikke mulig. Underprosjektene arver automatisk fargen som er satt på hovedprosjektet i Ressursplanleggeren.
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.