Leverandørfaktura

Kort informasjon om Leverandørfaktura

Leverandørfaktura er utviklet for å kunne viderefakturere via SmartDok. F.eks. hvis bedriften har kjøpt inn utstyr spesifikt for et prosjekt, så kan dette viderefaktureres til kunden ved å opprette en leverandørfaktura.

 

Oversikt og oppretting av leverandørfaktura:

Gå til Rapporter --> Leverandørfaktura.

Her vil du få en oversikt over alle Leverandørfaktura som er opprettet i bedriften. Som standard er perioden satt til de forrige tre månedene. 

Oversikten kan tilpasses ved å endre perioden, filtrere på hvilke prosjekt du ønsker å se og filtrere på status på faktura. Du kan videre legge til eller fjerne ønskede kolonner i oversikten.

For å opprette en leverandørfaktura trykker du + Opprett faktura. Her vil du få du valget om å laste opp / dra og slippe en eksisterende faktura, eller å skrive inn manuelt i feltene på fakturaen. Ved å laste opp en eksisterende faktura vil linjene i fakturaen bli lest inn i SmartDok automatisk. Prosjekt som leverandørfakturaen skal knyttes mot må velges manuelt.

Vær obs på at tekst og verdi som blir lest inn er kun forslag, og det anbefales å gå i gjennom alle felt for å sjekke at alle beløp, dato o.l. er korrekte. 

Når alle felt er fylt ut trykker du Lagre.

Etter at leverandørfakturaen er opprettet velger du status på fakturaen. Statusen på faktura indikeres ute i oversikten ved bruk av fargekoder- ubehandlet (grå), godkjent (grønn), ikke godkjent (rød) eller krever endring (oransje). 

Det er ikke mulig å slette en leverandørfaktura som har blitt opprettet, men det er mulig nullføre den ved å f.eks. slette alle ordrelinjer i fakturaen og endre status til "ikke godkjent". 

 

Opprette fakturagrunnlag av en leverandørfaktura:

Når faktura er klar for å sendes ut til kunde går du til Rapporter --> Fakturagrunnlag.

Før du oppretter et fakturagrunnlag kan du trykke på Avansert og velge om fakturaen skal vises som oppsummert eller at alle produktlinjer skal vises.

Påse at "Leverandørfaktura" er huket på under hva som skal faktureres --> Oppdater --> Marker ønskede linjer, inkludert leverandørfakturaen --> Opprett utkast --> Gjør eventuelle endringer i utkastet --> Fullfør.

 

For ytterlige spørsmål ta kontakt med Support HER.