Q4 Oktober–Desember 2025
Her listes de siste endringen i SmartDok, både på web og i app.
Uke 46:
Firmainnstillinger
- Fikset feil med at det ikke var mulig å slette en gruppe som inneholdt inaktive brukere.
- Fikset feil med at det ikke var mulig for tilpassede prosjektadmin/bas-roller kunne se og redigere prosjektspesifikke lønnsarter og tillegg, selv om riktige tilganger var gitt.
Prosjekter/kunder
- Hvis en kunde ikke har integrasjon mot HMSReg aktivert vil de nå få opp informasjon i prosjektdetaljene om at dette er en mulighet i SmartDok.
- Lagt til en laste-indikator ved innhenting av prosjektlisten ved oppretting av nytt område. Prosjektlisten kan bruke noe tid å laste hvis man har mange aktive prosjekter, noe som har blitt misforstått som feil i systemet.
- Forbedret nedtrekkslisten i Prosjekter. Nå mulig å bytte mellom aktive og avsluttede prosjekter og ordrer i nedtrekkslisten, mulig å søke etter prosjekt og ordrer, ordrer er vist separat fra prosjekter og vi viser type etter navn så prosjekter og ordrer enkelt kan skilles, og mulig å vise kun prosjekter/ordrer eller begge om ønskelig.
- Fikset feil med at det ikke var mulig å opprette nytt område.
HMS/KS
- Nå mulig å sende RUH/Kvalitetsavvik-rapporter på e-post til ønskede mottakere. Denne funksjonen var tidligere tilgjengelig via Rapporter-siden i RUH/Kvalitetsavvik og er nå lagt til i Oversikt-siden. Rapportene vil bli sendt som PDF uten dokumenthistorikk, men alle bilder/vedlegg følger med.
- Fikset feil med at det ikke var mulig å eksportere RUH til PDF.
- Forbedret logikken for utsending av e-postkopi av RUH/kvalitetsavvik. Hvis samme e-postadresse er lagt til for Bedriftens HMS-ansvarlig, Prosjektets HMS-ansvarlig og underprosjektets HMS-ansvarlig, så vil det kun sendes ut én e-post til denne e-postadressen (Bedriftens HMS-ansvarlig).
Verktøymodulen
- Nå mulig å flytte flere verktøy om gangen ved bruk av multiselect.
Rapporter
- Fikset feil med at manuell skanning av faktura i Leverandørfaktura feilet.
Priskatalog
- Nå mulig å endre dato tilbake i tid på en prisjustering i Priskatalog. Det er også mulig å slette en prisjustering.
Uke 45:
HMS/KS
- Ved redigering av et mellomlagret skjema var det tidligere slik at hvis man klikket utenfor pop-up vinduet så lukket skjemaet seg, og alle endringer gjort ble borte. Det er nå lagt til en "forkast endringer"-knapp man må klikke på først for å kunne lukke vinduet hvis det er gjort endringer i skjemaet.
- Implementert piler slik at man kan bla mellom innsendte skjema når de er åpnet i forhåndsvisning.
- Fikset feil med at innsendte skjema ble vist som flagget, selv om de ikke var det.
Maskinmodulen
- Maskinlogg er lagt til igjen i sidepanelet for maskindetaljer.
- Forbedret periodevelgeren ved å legge til en tøm-knapp på sidene under Maskiner.
- Gjort forbedringer/fikset feil med maskinloggen.
Firmainnstillinger
- Lagt til punkter ved tilpasninger av roller i Roller/tilgangsnivå.
- Fikset feil med at man fikk uventet feil når man omorganiserte lønnsarter.
- Lagt til ny kolonne for HMS-kort detaljer i Brukeroversikten. Denne er ved default deaktivert, og må legges til i "Vis eller skjul kolonner".
- Fikset feil med at det ikke var mulig å lagre en gruppe med kun ordinære lønnsarter, hvis fraværslønnsarter var deaktivert i modulinnstillingene.
Priskatalog
- Lagt til kolonner for enhet og kategori i Priskatalog og Prosjektpris for Vareforbruk og Vareproduksjon.
Rapporter
- Fikset feil med at kolonnen for "registrert av" i Fakturagrunnlag (excel) --> Registrerte varer i et prosjekt var tom.
Uke 44:
HMS/KS
- Fikset feil med at e-post ble sendt ut ved mellomlagring av skjema. Nå skal e-post kun sendes ut til angitte mottakere ved innsending av skjema.
- Lagt til "clear" og "siste 30 dager" i periodevelgeren i innsendte skjema-siden, endring/tillegg og kvalitetsavvik-oversikten. Ved default skal perioden settes til "siste 30 dager" på disse sidene.
- Ny oppdatering for SmartMEF-kunder - nye MEF-skjemamaler som legges til i MEF-master konto vil nå automatisk distribueres til skjemamalbiblioteket til SmartMEF-kunder. Tidligere måtte kunder manuelt importere inn nye MEF-skjemamaler til skjemamalbiblioteket. Kunder kan enkelt deaktivere nye skjemamaler de ikke har behov for.
- Fikset feil med at avhukingen "vis avsluttede prosjekt" på innsendte skjema-siden viste feil prosjekter.
- Fikset feil med at AI summeringen for RUH og Kvalitetsavvik ikke fungerte som forventet. AI-summeringen skal nå være mer nøyaktig og hensynta tekst i selve rapportene.
- Fikset feil med at sortering på Modul og Kategori ikke fungerte i Skjemamalbiblioteket.
Maskinmodulen
- Fikset feil med at feilmelding i sidepanelet på Maskiner --> Feilmelding var delvis skjult.
Ressursplanlegger 2.0
- Fikset feil med at eksport PDF (visuell) i Ressursplanlegger 2.0 feilet.
Firmainnstillinger
- Fikset feil med at hele menyen ikke var synlig på web.
- Fikset feil med avstand mellom bruker-ikonene ved bytte av bruker.
- Fikset feil med at brukere med tilpassede roller ikke fikk tilgang til menypunktet for mannskapsliste i appen hvis administrator som opprettet rollen ikke hadde et gyldig HMS-kort registrert på sin bruker.
- Fikset feil med at hvis man hadde flere enn 8 koblede brukere, så var ikke hele listen synlig.
Ordremodulen
- Fjernet linker til gamle aspx-sider nederst på sidene i Ordremodulen. Sidene er enda tilgjengelig via linkene /prosjekt/Areas.aspx og /prosjekt/NewArea.aspx hvis kunder har disse lagret eller bokmerket.
Uke 43:
HMS/KS
- Lansert utvidet e-post funksjonalitet for Kvalitetsavvik. Alle innstillinger som var satt fra før av består, men man kan nå også legge til flere roller i oppsettet for e-post.
- Lansert ny oversiktsside for Kvalitetsavvik. Menypunktet "Registrer kvalitetsavvik" er fjernet og brukere kan nå registrere avvik via oversiktssiden (likt som for RUH).
- Fikset feil med at e-post ble sendt ut ved mellomlagring av skjema. Nå skal e-post kun sendes ut til angitte mottakere ved innsending av skjema.
Maskinmodulen
- Fikset feil med at detaljer i Maskinoversikten ikke vil laste.
- Nå mulig å velge maskinkategori ved registrering av feilmelding på maskin.
- Fikset feil med at dashbord-widget for "Maskiner - service/vedlikehold" alltid viste 0 på "Utløpte serviceintervall".
Ressursplanlegger 2.0
- Fikset feil med at tilkoblede ressurser også var synlig under relaterte ressurser.
- Fikset feil med at feil feilmelding ble vist dersom man planla for en bruker som allerede var planlagt for.
- Fikset feil med at inaktive maskinkategorier ble vist i nedtrekkslisten i Ressursplanlegger 2.0 når man filtrerte på maskinkategorier.
- Fikset feil i Ressursplanlegger 2.0 som gjorde at innlastning var svært tregt.
Prosjekter/kunder
- Endret maks antall karakterer i kundenavn-feltet for underprosjekter til 50.
Verktøymodulen
- Gamle verktøy-sider er nå fullstendig fjernet.
Uke 42:
HMS/KS
- Fikset feil med at prosjekt-ID ble vist i stedet for prosjektnavn i en innsendt SJA eller Positiv observasjon hvis prosjektet var avsluttet.
Rapporter
- Fikset feil med at mellomrom i PDF-rapporter var angitt som 
.
Firmainnstillinger
- Prosjektnummer vil nå alltid vises foran prosjektnavn, og er ikke en valgfri funksjon lenger.
- Fikset feil med at roller ikke ble vist korrekt når man eksporterte Brukeroversikten til PDF.
Kompetanseoversikten
- Fikset feil med tabellen i Kompetanseoversikten.
Ordremodulen
- Fikset feil med at avsluttede og fullførte ordre ikke dukker opp i app.
Uke 41:
Rapporter
- Nytt fakturagrunnlag er nå gjort om til standard hos alle kunder. Gammelt fakturagrunnlag er enda tilgjengelig via link nederst på siden.
HMS/KS
- Fikset feil med at det ikke var mulig å eksportere mellomlagrede skjema til PDF som manglet dato for signatur.
- Fikset feil med at det ikke var mulig å scrolle i listen over ansatte ved utsending av lesebekreftelse.
- Fikset feil med at RUH-statistikken ikke viste alle navn på kolonner. Høyden på grafen er økt slik at mer data vil være synlig.
Uke 40:
HMS/KS
- Nå mulig å aktivere/deaktivere flere skjemamaler om gangen ved å bruke multiselect-tool. Gjelder både i skjemamalbiblioteket og skjema-oversikt i prosjekt.
- Lagt til ny funksjonalitet som tillater tvungen oppdatering av ny versjon av skjemamal. Hvis det opprettes ny versjon av et skjema i skjemamalbiblioteket vil man nå få valget om å distribuere ny versjon til alle prosjekter som skjema er tilkoblet. Ett unntak for dette vil være hvis et prosjekt har en prosjekttilpasset versjon av skjemamalen. Skjemamaler i en håndbok vil heller ikke være påvirket av denne endringen, og må oppdateres manuelt.
Prosjekter/kunder
- Lansert Prosjektpris-side inne på alle prosjekter.
- Fikset feil med at inaktive aktiviteter var synlig i kalkulert forbruk i sidepanelet i prosjektoversikten. Inaktive aktiviteter vil fremdeles vises enten hvis det er lagt til kalkulert forbruk på aktiviteten, eller det er registrert timer med aktiviteten.
Verktøymodulen
- Fikset feil med at det ikke ble foreslått nytt internnummer ved opprettelse av nytt verktøy.
Ordremodulen
- Lansert knapp i ordremodulen som lar deg bytte mellom nye og gamle sider.