Se og behandle kvalitetsavvik
Hvordan se og behandle innsendte kvalitetsavvik i SmartDok?
Hva skjer når et kvalitetsavvik sendes inn?
Tildeling av saksbehandler:
- Kvalitetsavvik tildeles automatisk en saksbehandler basert på firmaets oppsett.
 - Saksbehandler varsles via e-post med saksnummer, prosjekt, innsendingstidspunkt og en PDF-kopi av rapporten.
 
- Gå til HMS/KS eller SmartMEF → Kvalitetsavvik → Oversikt.
 - Velg periode og eventuelle filtreringsvalg for å finne aktuell rapport. 

 
Statuser på kvalitetsavvik
- Ubehandlet: Rapporten er ikke redigert etter innsending.
 - Åpen: Rapporten er under behandling.
 - Lukket: Rapporten er ferdig behandlet og avsluttet.
 - Avvist: Rapporten er avvist av saksbehandler.
 - Endring av status:
 
- 
- Status endres fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport. 

 
 - Status endres fra "Ubehandlet" til "Åpen" når saksbehandler velger Behandle rapport. 
 
Behandle kvalitetsavvik
- Trykk på rapporten i oversikten og velg Behandle rapport i sidepanelet for å behandle innsendt kvalitetsavvik. 
 - Redigering: 
- Alle felter unntatt innsenders navn og innsendingstidspunkt kan redigeres.
 - Endringer loggføres i hendelsesloggen med detaljer om hva som er endret, hvem som gjorde det og når.
 
 - Endre saksbehandler:
- Saksbehandler kan endres via nedtrekksmenyen i behandlingsvinduet.
 - Ny saksbehandler varsles via e-post og finner rapporten under HMS/KS eller SmartMEF → Kvalitetsavvik → Oversikt.
 
 - Legge til tidsfrist:
- Angi en tidsfrist for lukking av avviket i feltet Frist.
 - Fristen vises i kolonnen Frist på oversiktssiden. Tallene blir røde når fristen er utløpt.
 
 
Bildevedlegg
- Last opp flere bilder eller PDF-filer under behandlingsvinduet i seksjonen Vedlegg.
 - Trykk på Last opp vedlegg for å laste opp filer fra datamaskinen.
 
PDF-eksport og e-postutsending
- Eksport til PDF:
- Klikk på Mer-knappen → Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.

 
 - Klikk på Mer-knappen → Eksporter til PDF i behandlingsvinduet.
 
- 
- Generert PDF inkluderer detaljer som saksnummer, prosjektnavn og innsendingstidspunkt.
 
 
Avslutte og lukke kvalitetsavvik
- Lukke rapport:
- Klikk på Avslutt og lukk rapport i behandlingsvinduet eller sidepanelet for rapporten.
 
 
- Gjenåpne rapport:
- Velg Gjenåpne Kvalitetsavvik for å åpne rapporten igjen.

 - Rapporten skifter til "Åpen" og kan behandles videre.
 
 - Velg Gjenåpne Kvalitetsavvik for å åpne rapporten igjen.
 
Kontakt for hjelp
Support
Kontakt vår supportavdeling via dette skjemaet.
Salg
Kontakt vår salgsavdeling via dette skjemaet.
Telefon 
Du kan også ringe oss på telefon: 90 40 33 33.