Informasjon om hvordan vår heldigitale / elektroniske mannskapsliste fungerer og oppsett av denne.
Vår heldigitale mannskapsliste gir deg full kontroll over hvem som ankommer og forlater byggeplassen ved at de ansatte selv registrerer seg inn og ut av prosjekt via app.
For å kunne bruke vår heldigitale mannskapsliste forutsetter dette at dere har aktivert modulen på deres konto. Merk at dette er en separat modul fra den "ordinære" mannskapslisten (med byggekortleser). Om du ikke har denne modulen kan du ta kontakt med vår salgsavdeling eller ring 90 40 33 33 for mer informasjon.
For at de ansatte skal kunne registrere seg inn/ut av prosjekter i SmartDok, må det aller først knyttes et HMS-kort til brukeren. Dette kan gjøres av administrator på web via Firmainnstillinger --> Brukeroversikt --> Trykk på bruker og i meny til høyre velger du "HMS-kort" --> Legg inn HMS-kortnummer --> Lagre. Kun kortnummeret er nødvendig å fylle ut - resterende felt vil fylles ut automatisk etter at kortnummer er lagt inn.
Den ansatte kan også selv knytte HMS-kort til brukeren sin på web via Mine innstillinger --> Min profil --> HMS kortinformasjon --> Legg inn HMS-kortnummer --> Lagre.
Merk at det ikke er mulig å koble HMS-kort til en ansatt via SmartDok-appen i dagens løsning.
Straks det er knyttet et HMS-kort opp mot brukeren vil den ansatte få opp menypunktet "Mannskapsliste" under "Prosjekt" i SmartDok-appen. For å registrere seg inn/ut av et prosjekt trykker de inn på "Mannskapsliste", velger prosjekt og registrerer seg inn.
Oversikt over hvem som har registrert seg inn/ut av prosjektene deres kan en administrator se over web ved å gå til Mannskapslister --> Oversiktslister. Velg ønsket periode du vil se for, den er som standard satt til "i dag". Du kan også gruppere på forskjellige filtre, samt filtrere på prosjekt, underprosjekt og firma i "Søk eller legg til filter".
Om kontoen deres har både den "ordinære" mannskapslisten (med byggekortleser) og den heldigitale mannskapslisten, vil dere ha menypunktet "Byggekortoversikt" under "Mannskapslister" på web (kun administrator). Byggekortoversikten brukes for å knytte HMS-kort opp mot bruker, ved bruk av den "ordinære" mannskapslisten (med byggekortleser). Man må da først skanne HMS-kortet på byggekortleser, og deretter kan man legge til kortet på brukere i byggekortoversikten, dersom det ikke skannes først vil det ikke dukke opp i listen. Dette er forutsetningen for at de ansatte skulle kunne registrere seg inn/ut på prosjekt via appen når man kun bruker den "ordinære" mannskapslisten.
Ved å ta i bruk den heldigitale mannskapslisten så vil ikke HMS-kort i byggekortoversikten lengre bli oppdatert når man legger til nytt HMS-kort på en bruker enten via brukeroversikten i "Firmainnstillinger", eller at den ansatte gjør det selv via "Mine innstillinger" på web. Kun HMS-kort som fysisk skannes på en byggekortleser vil dukke opp i byggekortoversikten.
For å holde oversikt over hvilke ansatte som har gyldige HMS-kort knyttet mot sin bruker kan administrator gå til brukeroversikten og se i kolonnen "HMS-kort utløper". Her vil det stå hvilken dato HMS-kortet utløper. Om feltet er blankt på en ansatt vil det si at de ikke har et HMS-kort knyttet mot sin bruker.
Varsel om et utløpt / ugyldig HMS-kort som registrerer seg inn på et prosjekt vil i tillegg bli sendt til Prosjektleder over epost.
Kort forklart:
--> For å koble HMS-kort til bruker via elektronisk Mannskapsliste: Brukeroversikten eller Mine Innstillinger på web.
--> For å koble HMS-kort til bruker via byggekortleser: Kortet MÅ skannes på en kortleser først, så kobles til bruker via Mannskapsliste - Byggekortoversikt på web, les mer om dette HER.
--> UE-brukere kobler kortet selv til i SmartDok UE 2.0 appen, les mer om dette HER.
For ytterlige spørsmål ta kontakt med Support HER.